mandag 21. juni 2010

Litteraturstafetten

Hva leser folk som jobber med litteratur? I Leselysts faste spalte Litteraturstafetten forsøker jeg å finne ut nettopp dette. I dag er det Stipendiat ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier ved UiO, Silje Hernæs Linhart, som svarer på Metaingrids spørsmål.

Hvilken bok leser du akkurat nå?

Jeg leser stort sett alltid på en haug med forskjellige bøker samtidig, fag og skjønn, jobb og fritid om hverandre. Men leser mye av en nylig avdød svensk forfatter som heter Bengt Martin akkurat nå, i forbindelse med en artikkel jeg holder på å skrive.

Hvilken bok har betydd mest for deg?

Oi. Stort spørsmål. Forskjellige bøker har betydd mye på hver sine måter. Men jeg kan jo snevre det inn ved å trekke fram noen av de som har betydd noe for meg over lang tid, bøker jeg har lest igjen og igjen i ulike aldre og sammenhenger: For eksempel Maria Gripes forfatterskap, spesielt Elvis-bøkene og Skygge-bøkene – jeg er ganske sikker på at Gripe har vært en medvirkende årsak til at jeg jobber med barne- og ungdomslitteratur i dag. En annen forfatter som har vært med meg gjennom mer eller mindre hele livet er Charles Dickens.

Hvilke bøker leser du i smug?

Ha ha, det er en fordel med å jobbe med bøker: Man kan alltid si at det er jobb. Neida, jeg synes ikke man trenger lese noe i smug. Ulike bøker fyller ulike behov. Men hvis vi tenker typen lettbeint underholdning, så stiller jeg det behovet mer gjennom TV og film enn bøker, egentlig. Når jeg har lest en hel dag og har lyst til å slappe av, blir det ofte til at jeg heller finner fram fjernkontrollen.

Den beste klassikeren?

En stor del av det jeg leser faller nok inn under kategorien ”klassiker”. Det finnes fremdeles så mange gamle bøker jeg har lyst til å lese! Så det viste seg utrolig vanskelig å velge ut bare noen få – før jeg visste ordet av det hadde jeg ramset opp en lang liste. Og da hadde jeg jo egentlig ikke svart på spørsmålet i det hele tatt … Så jeg strøk hele den lange lista og begynte på nytt. Og endte opp med Shakespeare. Hvis jeg skulle leve resten av livet på en øde øy og bare kunne ta med én bok, ville det vært Shakespeares samlede. Og så må jeg nevne Virginia Woolf – fordi det også er et svar på spørsmål to. Men nå er jeg på nippet til å begynne å ramse opp igjen, så jeg stopper der.

Hvor langt har du kommet i Knausgårds Min Kamp?

Jeg fikk de tre første bøkene av en som hadde dobbelt sett mot at jeg lovte å lese dem, men må innrømme at jeg ikke har rukket å holde løftet mitt enda. Men jeg skal, altså!

Hvis du skal anbefale én bok, hvilken vil du anbefale da?

Bibliotekaren i meg svarer umiddelbart at ”det kommer an på hvem jeg skal anbefale den til”, men hvis jeg får lov til å se bort fra det, og dessuten tillater meg å være forferdelig uoriginal, så … HAMLET! Jeg har alltid likt godt å lese skuespill som tekst, da får man skapt sine egne bilder uten å forbinde det med bestemte framføringer. Dette var forresten også et litt mer presist svar på spørsmål fire!

Silje utfordrer Kristin Lande, redaktør i Biblioteksentralen.

Ingen kommentarer: