fredag 23. april 2010

Fredagsquiz

Fredag - Hurra! I forrige uke skulle vi fram til Tore Renbergs fire bøker om Jarle Klepp: Mannen som elsket Yngve, Kompani Orheim, Charlotte Isabel Hansen og Pixley Mapogo. Det visste Ingvild A. Hage. Grattis! Jeg håper dere er klare til en ny litteraturoppgave, fra litteraturviter Langslet denne gangen. Her kommer han med noen fine betraktninger som dere kan tenke på i eksamensperioden, men riktig svar på oppgaven må dere altså sende til meg innen neste torsdag.

En gang for mange år siden, bestemte jeg meg for å ta opp to fag som privatist. I nyere historie satset jeg hele oppkjøringen på boken "Å lykkes med nyere historie", men jeg lyktes ikke i det hele tatt. I norsk skriftlig husker jeg ikke hva jeg satset på i mine forberedelser, men på eksamen hendte det noe merkelig; I en gymsal på Nadderud, fylt med duftene av svett Kvikk Lunsj og Cola-raper, hadde jeg en slags litterær opplevelse. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å skrive et ironisk, småvittig essay, som jeg hadde hørt rykter om kunne gi full pott. Men så var det en novelle som skulle tolkes. Det var "Spikeren i kirsebærtreet", og jeg leste den mange ganger. Hvorfor banket hun inn en spiker i et kirsebærtre, og hva var det med det gjerdet? For hver gang jeg leste den følte jeg at jeg forsto den bedre og bedre, og at jeg kanskje hadde sett noe som ikke alle andre så. Senere har jeg stadig vendt tilbake til denne forfatteren, som især er kjent for nettopp sine noveller. Han er norsk, og lever fortsatt, dessuten har novellene hans ofte flotte titler som "Et stort øde landskap", "En plutselig frigjørende tanke" og "Hundene i Tessaloniki". Hva heter forfatteren?

Riktig svar sender der til ingrid.hagen@sandvika.vgs.no

2 kommentarer:

Stian Nordskog sa...

Jeg vet hvem denne forfatteren er og jeg må si at jeg dypt og inderlig HATER bøkene vedkommende har skrevet!

Det er så fryktelig dårlig litteratur og det er så utrolig irritrerende at store deler av Norges lesende befolkning hyller denne personen!

Det er få bøker jeg har hatt fantasier om å dynke med bensin og sette fyr på men det har jeg faktisk hatt om denne personens bøker! Dæven så dårlig det er!

Kjersti sa...

Jeg vet også hvem han er. Har hatt ham i norsk på vgs. Har ikke lest noe av ham. Det kan evt. ha noe med de nevnte norsktimer å gjøre...