mandag 3. mai 2010

Litteraturstafetten

Forlagsredaktør i Pax Forlag, Janicken von der Fehr Litteraturstafetten går videre! I dag er det forlagsredaktør i Pax Forlag, Janicken von der Fehr, som har tatt imot stafettpinnen og svart på spørsmålene:

Hvilken bok leser du akkurat nå?

Jeg leser alltid på en hel haug med manus jeg vurderer for utgivelse, og har dessverre sjelden tid til så mye annet ... Den siste boka jeg leste i sin helhet (av dem jeg kan nevne her ...) er den ferske norske oversettelsen av Haruki Murakamis bok Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping. Et must for gamle og nye fans! Ingen roman denne gangen, men full av biografisk snacks og innsikter i kunsten å være forfatter - pluss litt av hvert om livet som langdistanseløper. Den blir utgitt nå i slutten av mai, så det er bare å glede seg!

Hvilken bok har betydd mest for deg?

Bare én bok? Hvilken helligbrøde ... men jeg får vel forsøke. Jeg husker at jeg gikk fra å være en lesehest til helt å sluttemed å lese bøker på slutten av ungdomsskolen. Jeg tror det dreide seg om den av og til vanskelige overgangen fra ungdomslitteratur til voksenbøker - og ikke spør meg hva jeg gjorde for å få tiden til å gå i den perioden! Så fikk jeg Toni Morrisons Elskede i julegave, sendt i posten fra Norge, av alle ting, til USA der jeg var utvekslingsstudent, og da var det gjort: jeg var hekta igjen. Slik sett er det kanskje den boka som har betydd mest, men jeg mistenker at jeg nok ville begynt å lese igjen uansett ... Så det er kanskje riktigere å si Iain Banks' The Wasp Factory, som jeg skrev hovedfagsoppgave om på universitetet. Ikke bare satt jeg begravd i den boka i et par år, men den ble en innfallsport for meg til helt andre typer litteratur, den typen bøker jeg hadde elsket som barn og ungdom, men som gjerne ikke regnes som helt stuerene: science fiction, fantastisk litteratur, gotiske skrekkromaner, myter og eventyr, og Tolkiens Ringenes herre ... en ren frigjøring, på sett og vis, å kunne sitte på Blindern og lese seg opp på bloddryppende og handlingsmettede plot, stjernekrig og de urgamle heltemytene. Det er så utrolig mye bra og morsom litteratur som bygger på disse eldgamle fortellingsmønstrene, kampen mellom det gode og det onde, om å finne ut av hvem man er under vanskelige forhold - se bare på Harry Potter-bøkene, for eksempel.

Hvilke bøker leser du i smug?

Ja, nå er det vel ganske tydelig fra svaret over at jeg ikke akkurat leser så mye i smug ... Men det jeg leser for å slappe av, som underholdning, har de siste årene stort sett vært grafiske romaner. Her fins det mye utrolig bra å velge mellom. Det siste jeg leste var 5 bind i serien DMZ av Brian Wood og Riccardo Burchielli, som handler om et New York City revet i fillebiter av en ny borgerkrig i USA, Batman: Hush av Jeph Loeb og Jim Lee, og Waltz with Bashir: A Lebanon War Story av Ari Folman og David Polonsky. Den siste er vel egentlig den eneste av disse jeg kunne bragt opp i en lunsjsamtale på jobben ...

Den beste klassikeren?

Aj, den er ikke lett. Jeg har egentlig lyst til å si Don Quijote, men det var jo Heddas valg rett før meg her. Så jeg sier Homers Odysseen. Denne husker jeg at moren min gjenfortalte gang på gang for lillebroren min og meg en sommer jeg var rundt åtte-ni år og vi gikk fra hytte til hytte i fjellet. Når vi ble slitne og ikke ville gå mer, var det bare Odysseen som kunne få oss med videre. Jeg aner ikke hvor mange ganger hun måtte fortelle oss den boka i løpet av en ukes vandring. Etterpå fikk jeg Zinken Hopps gjenfortelling for barn så jeg kunne lese den om igjen selv. Odysseen er rett og slett en fantastisk fortelling med en uforglemmelig rekke monstre - og helter - like bra underholdning uansett alder! Ellers er jeg også veldig svak for middelalderlitteratur, som fortellingene om kong Arthur og ridderne av det runde bord, Tristan og Isolde og Chretien de Troyes' ridderromaner. Og så er det jo spørsmålet om moderne klassikere - Pax gir ut Hunter S. Thompsons Brennevinsdagboka i år og Hell's Angels til neste år, og slike bøker er det utrolig morsomt å få jobbe med!

Hvor langt har du kommet i Knausgårds Min Kamp?

4 sider, jeg begynte på bok 1 en kveld vi var på besøk hos foreldrene mine, og lånte den med hjem. Men så innså jeg at det nok var best å spare det til senere, og leverte boka tilbake så faren min kunne overta stafettpinnen. Men hvem vet? Nå som jeg snart går ut i barselpermisjon, har jeg (sikkert alt for store) forhåpninger til hva jeg skal rekke å få lest. Jeg skal prøve igjen!

Hvis du skal anbefale én bok, hvilken vil du anbefale da?

Les noe av Haruki Murakami! For meg var Norwegian Wood en super intro, og jeg anbefaler derfor fortsatt som oftest den. Men jeg ble hekta på Murakami lenge før Kafka på stranden kom, og jeg ser ikke bort fra at den kan være like fin som innfallsport til Murakamis fascinerende litterære univers. Uansett: les Murakami!

Litteraturstafetten er en fast spalte på Leselyst, hvor folk som jobber med litteratur utfordrer hverandre til å svare på hva de helst leser selv. Janicken von der Fehr sender stafettpinnen videre til Anne Schäffer, Leder i Norsk Kritikerlag.

2 kommentarer:

Kasiopeiia sa...

Første gang jeg leser om denne littertaturstafetten - god lesning!! Skal forsette og følge med :)

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Takk, det var hyggelig. Det er morsomt å se hvor forskjellig de svarer. En fin mulighet til å få forskjellige lesetips.