lørdag 17. september 2011

Loppisfunn

Nostalgi og kokekunst
Høsten er en fin årstid for å handle bøker (og andre fine ting) på loppemarked. I dag var Metaforloveden og jeg på loppis på Bispehaugen skole i Trondheim, og der fant jeg en bok som jeg har vært på jakt etter lenge: Carl Butlers kokebok, fra 1975. Boka ble gitt i bryllupsgave til mine foreldre da de giftet seg i 1976, og har vært i trofast bruk siden den gang. Mamma er ikke villig til å gi den fra seg, derfor har jeg lenge kikket etter den på loppemarkeder. I fjor ble den snappet vekk rett før jeg fikk tak i den på et loppemarked i Oslo. I tillegg fant jeg oppfølgeren til suksesskokeboka, som rett og slett heter Carl Butlers kokebok - Fortsettelsen.
-Hvorfor så interessert i  en kokebok fra 1970-tallet?, lurer du kanskje.
Jo, fordi oppskriftene er nemlig veldig gode og enkle å forstå! Det er ikke tvil om at kokebøker er en sjanger som har utviklet seg mye siden 1970-tallet, men ikke alltid til det bedre. Bildene er ikke like innbydende og lekre i disse to bøkene, slik de fleste kokebøker er i dag, men Butlers matglede og gode formidlingsevne, gjør at enhver kokk skal kunne lage rettene hans og maten blir svært god! Min spesialitet, som jeg kunne utenat allerede på ungdomsskolen, er Butlers Kylling Marengo. Mmmm... Velbekomme!
Metaingrids favorittrett i 1992
Foto: Metaingrid

Ingen kommentarer: