tirsdag 2. august 2011

Tilbake til hverdagen


I går var det et innslag i Kulturnytt på P2 om hvordan forfattere og kunstnere kan hjelpe oss med å sette ord på de erfaringene som vi har gjort oss i Norge siden terroren rammet landet 22/7. "Vi må skrive terroristens mothistorier" sier Jan Kjærstad. Det er vanskelig å sette ord på det ubeskrivelige, men heldigvis har mange forfattere og skribenter skrevet om hendelsene allerede.

Jeg har gruet meg til å skrive dette innlegget. Om drøye to uker kommer ungdommene våre strømmende tilbake til skolen. I år vil det bli en annerledes start på året. Alle er berørte på en eller annen måte, og jeg skal gjøre mitt aller beste for å gi dem en god skolestart og en varm velkomst. Kanskje noen av dem vil finne trøst i litteraturen?

Foto: Metaingrid. Bildet er tatt utenfor Oslo Domkirke 1.august 2011

3 kommentarer:

Mari Hopland sa...

Det blir en spesiell skolestart i år ja. Vi jobber også med å finne gode bøker å formidle ved skolestart. Ung sorg av Birgitte Gjestvang anbefales spesielt!

Knirk sa...

Jeg tenkte akkurat på det. Skolestart. At ting må planlegges litt ekstra i år. Alt godt for deg og elevene dine.

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Ja, det blir rart. Takk for kommentarer.