onsdag 18. mai 2011

Lesestoff for folk flest


Dagen etter nasjonaldagen er er naturlig å rette søkelyset mot det som leses aller mest i Norges land, nemlig ukeblader. Forfatter og skribent Agnes Ravatn har gått grundig til verks i sin nyeste essaysamling Folkelesnad . Her har hun tatt på seg oppgaven med å analysere ulike populære ukeblader innen forskjellige sjangre. Essayene har vært publisert i ukeavisa Dag og Tid.

Ravatn bygger opp hvert kapittel i boka etter samme struktur: Først en morsom innledning, så en analyse av forsidene og overskriftene i de utvalgte bladene og en sammenligning av dem, deretter serverer hun en kritikk av bladenes innhold og språk. Særlig godt likte jeg essayet "Stellebordet fangar. Babyblad". Jeg likte det så godt at jeg måtte lese det høyt for min gravide venninne til skrekk og advarsel. Innledningen er slik:
Å skrive poesi etter Auschwitz går tilsynelatande an, men går det eigentlig an å få barn etter Knausgård? (s.29)

Konklusjonen er at ja det gjør det, men det går egentlig ikke an etter at man har lest babyblader! I disse bladene ropes det et varsko for enhver liten fare, i og utenfor hjemmet. Som om vordende eller nybakte foreldre ikke har nok å tenke på, blir de gjort oppmerksomme på ALLE potensielle farer barnet deres kan stilles overfor. Men det aller morsomste ved dette kapitlet er parodien på en vanlig mammadag. Ravatn komer med en flengende kritikk av fremstillingen av vellykkede familier som bruker barna som ledd i et større livsstilsprosjekt. Hennes egen "mammadag" skulle inneholde blant annet Trening i samsvarsbøying, sterke verb og innføring i essayistikk.

I svake øyeblikk har jeg vurdert å abonnere på ukeblader i biblioteket, men hver gang jeg begynner å tenke i de baner, konkluderer jeg med at: Jeg selger ikke sjela mi! Nå kan jeg dessuten bare bla opp i Folkelesnad og få bekreftet alle fordommene mine mot ulike ukeblad for deretter å anbefale essaysamlingen til elevene mine i stedet, så de kan få seg en god latter og overlate lesnigen av Se og hør til 1,7 millioner andre nordmenn som leser bladet hver uke!

Ravatn, Agnes (2011): Folkelesnad, Samlaget, Oslo

Ingen kommentarer: