onsdag 4. august 2010

Metaingrids sommerferie

Sommerferien er dessverre over for min del. Nå er jeg tilbake på jobb, men her er det heldigvis helt stille i et par uker til før lærere og elever igjen fyller gangene. Det gjør at feriefølelsen kan få henge i litt til mens jeg jobber i fred og ro på kontoret.

 I Italia har de rosmarinbusker på størrelse med en gjennomsnittlig norsk thujahekk! (Se til venstre i bildet.)Metaingrid leser naturligvis bøker i ferien. I år var jeg virkelig heldig med valget av sommerlesning. På Norgesferie leste jeg nordens beste forfatter for tiden, Sara Stridsberg. Hennes siste roman Darling River vil jeg komme tilbake til her på Leselyst snart. Under oliventrærne i Italia leste jeg Skyggesøster av den algierske forfatteren Assia Djebar.  Også den var en meget sterk leseopplevelse.

 

 

 

Salaborsa, Bologna Den siste feriedagen min var jeg innom Folkebiblioteket i Bologna. Jeg er alltid nysgjerrig på hvordan andre bibliotek ser ut, hva slags litteratur de har, hvordan de lager utstillinger, hvilke brukergrupper de tiltrekker seg, osv. Sala Borsa i Bologna er et flott bibliotek i sentrum av byen og en sentral møteplass for gamle og unge. Flotte gamle lokaler er pusset opp, og den gamle arkitekturen er kombinert med moderne interiør og nye bruksområder. De hadde blant annet en kjempefin ungdomsavdeling som var reservert for ragazzi under 16 år. Jeg ble inspirert og gleder meg til å sette i gang med nye prosjekter her på Sandvika vgs.

Foto: Øyvind Prytz

Ingen kommentarer: