tirsdag 22. desember 2009

Hva skal jeg lese i jula?

Den siste tida har jeg tenkt og tenkt på juleferiens lektyre. Hvor skal jeg begynne? Hvor mange bøker skal jeg forsøke å lese, og hvilke? Jeg lager lister med det ene og det andre temaet, men noen ganger er det for mange gode titler å velge mellom. Og sist men ikke minst – Jula er forferdelig kort. Det er jo grenser for hvor mye man faktisk får lest mellom familieselskaper og annen hygge. Men jeg har nå laget en slags julepotpourri over bøker som jeg vil anbefale dere, ikke fordi jeg har lest dem denne gangen, men fordi jeg har lyst til å lese dem selv:

1. Min kamp

Høstens virkelig store snakkis.Knausgårds selvbiografi i seks bind har fått enorm oppmerksomhet i mediene. Og jeg håper egentlig at jeg får første bok til jul. Men siden jeg kanskje er den eneste som vet at jeg ønsker meg denne boka,er vel sjansene for at jeg får den ganske liten. Jeg får kanskje heller kjøpe den selv etter jul.




2. Moby-Dick.

Herman Melvilles klassiker fra1851 er kommet i en ny oversettelse som har fått svært hederlig omtale. Denne boka er herved utlånt til undertegnede. (Jeg hadde aldri trodd at en sjøfartsbok skulle interessere meg, så nå får vi se om Melville kommer til å bergta meg.)





3. Et rikt liv.

Mirjam Kristensen er en av mine favorittforfattere innen norsk samtidslitteratur og denne skal jeg absolutt ikke la hvile i jula. Nå har jeg ventet lenge nok.

God jul, kjære lesere! Beste hilsen Metaingrid

8 kommentarer:

Lille søster sa...

Ser ut som gode valg! Jeg holder på med Knausgård, og jeg har lest Mirjam Kristensens bok. Veldig bra. Ble ikke helt klok på den, det blir spennende å se hva du synes, hvis du leser den.

Stian Nordskog sa...

Moby Dick er svære greier. Må være tidenes beste åpning på en bok; "Call me Ishmael".
God jul, Metaingrid!

Anonym sa...

Jeg likte den forrige boka til Kristiansen - gleder meg til å lese om leseropplevelsene dine. God jul!

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Takk skal dere ha! Jeg har begynt på Kristensenboka.God jul til dere alle sammen.

Rebecca sa...

Jeg har også tenkt på å lese (men dog ikke ønsket meg) min kamp, kun fordi det er blitt snakket så mye om den, og at jeg faktisk ikke kan gjøre meg en mening om den før jeg har lest minst en av dem.
Du kjøper den antageligvis før meg, så jeg håper du vil skrive om den når du har lest bok 1.

Ha en fortsatt god jul! :-)

Stian Nordskog sa...

Jeg er ferdig med Min Kamp del 1 nå, leste den i to settinger,noe som sier litt om hvor god jeg syntes den var.
Må ærlig talt si at åpningssiden var helt fantstisk godt skrevet.
Utrolig bok rett og slett. Jeg er svært overrasket.

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Åh, nå må jeg virkelig skynde meg å lese Min Kamp. Fortsatt god jul!

Siv Marit Ersdal sa...

Jeg lånte ut både Min kamp og Et rikt liv før jul så de har jeg ikke med meg hjem, men hadde lyst å lese disse forfatterne, så nå leser jeg Dagene er gjennomsiktige og En tid for alt :) Har ikke lest noe av disse to forfatterne, så det er spennende. Mannen min har knabbet Politi og røver, den er virkelig en artig bok. Flott fortalt og med morsomme refleksjoner over mannsrollen. Ellers har jeg også med en engelsk bok,The other hand av Chris Cleave, og The road, som jeg ikke rakk å bli ferdig med sist jeg hadde den i hendene. Det er ikke lett å jobbe blant så mye bøker og lånere, bøker kommer og går i en jevn strøm. Ha et godt nytt leseår, Ingrid!