søndag 8. mars 2009

Skamløshet, råskap og stormannsgalskap


I dag har jeg vært på Litteraturhuset i anledning kvinnedagen for å høre på forfatterene Brit Bildøen og Agnes Ravatn i samtale med Hege Duckert. Det var veldig interessant. Bildøen har de siste dagene vært i vinden i media i forbindelse med lanseringen av hennes essaysamling Litterær salong, hvor hun tar for seg 10 kvinnelige forfatterskap som hun mener er viktige i litteraturhistorien. Hun ønsker med denne utgivelsen å skape debatt om hvorfor kvinnelige forfattere er underrepresnterte på de prestisjetunge feltene i litteraturen. Kvinner leses ikke nok, heller ikke seriøst nok. Hvorfor er det så få kvinner som når til topps i kåringen av diverse litteraturpriser, når det finnes så mange flinke kvinnelige forfattere?
Her er en liste over noen kvinnelige samtidsforfattere som er representert i biblioteket og som jeg gjerne vil trekke frem på kvinnedagen.
Agnes Ravatn er selvsagt med på listen. Hennes bok Veke 53 var en av bøkene som jeg anbefalte på bokpresentasjonen for Vg1 og Vg3 i høst. Jeg gleder meg til hennes essaysamling Stillstand som kommer ut i mai i år.
Brit Bildøen er en forfatter med lang fartstid. Hennes siste roman het Mitt milde vesen. Hun etterlyser skamløshet, råskap og stormannsgalskap hos kvinnelige forfattere i den nye esaysamlingen sin. Og jeg håper og tror at den vil være med på å bevisstgjøre lesere, både kvinner og menn, på å lese flere kvinnelige forfattere.
Aina Basso er en ung lovende forfatter. Hun har skrevet den historiske romanen Ingen må vite. Jeg følger dessuten med på bloggen hennes flimre hvor hun blant annet reflekterer over det å skrive og å lese.
Olaug Nilssen og Gunhild Øyehaug må også med på lista fordi de representerer en generasjon uredde kvinner som tør å gi faen og kjøre på.
Inger Bråtveit har jeg ikke lest ennå, men hun er høyt oppe på listen min over forfattere jeg snart må få lest. Hennes siste roman heter Siss og Unn og er en hommage til Tarjei Vesaas' roman Isslottet.
I anledning kvinnedagen har jeg laget en utstilling i biblioteket med bøker av kvinnelige forfattere, og bøker om kvinner.
En ting er sikkert, jeg vil fortsette å trekke fram dyktige kvinnelige forfattere og vise dere at de kan, at de skriver godt og at de er verdt å lese.
(Bildemontasjen er hentet fra Litteraturhuset sitt program.)

3 kommentarer:

Anne Johnsrud sa...

Du må si ifra når du skal på Litteraturhuset. Jeg trenger et spark bak for å utvide horisonten. Nydelig blogg!

Anne Johnsrud sa...

Forresten: GRATULERER MED DAGEN!

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Ja, litteraturhuset har mye å by på og det kan være noe å strekke seg etter som bibliotekar også. De greier å skape engasjement hos mange forskjellige typer mennesker, barn, voksne, eldre, kvinner og menn. I går var det naturligvis flest kvinner i salen. Jeg skal si ifra en annen gang. Mye spennende på programmet.