onsdag 26. november 2008

Små skatter i biblioteket: Atlas

Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for atlas. Da jeg var liten pleide jeg i all ærbødighet å ta fram The Times Concise Atlas of the World. Omslaget var mørkerødt og alle stedsnavnene var på engelsk, men det gjorde opplevelsen bare enda mer eksotisk. Jeg kunne sitte i timesvis og kikke på alle kartene. Nå, sikkert 20 år senere, er nettopp disse kartene helt annerledes. Nye grenser er trukket opp, mange steder har skiftet navn, andre grenser er hvisket ut. Kartenes historie har fascinert flere enn meg, og i boka Kartenes makt av Ute Schneider kan dere lese om kartografiens historie fra middelalderen til i dag. Boka er rikt illustrert.

Ute Schneider: Kartenes makt - Kartografiens historie fra middelalderen til i dag, Spartacus forlag, Oslo, 2007

Ingen kommentarer: