tirsdag 4. november 2008

Små skatter i biblioteket: Alice B. Toklas kokebok

I mellomkrigstidens Paris samlet en rekke forfattere og kunstnere seg i Gertrude Steins litterære salong. Hemingway og Fitzgerald, Picasso og Matisse var noen av de kjente personene som utgjorde kretsen rundt Stein. Men boka jeg skal fortelle om her er skrevet av en dame som befant seg i bakgrunnen ved disse møtene, Alice B. Toklas. Toklas og Stein var samboere og livsledsagere, og mens Stein sørget for at gjestene fikk åndelig føde, sørget Toklas for å sette mat på bordet. Hun betraktet mat og matlaging som en kunstform i seg selv. Hun skriver: "En dag Picasso kom til lunsj, dekorerte jeg en fisk på en måte jeg tenkte ville more ham. [...]Rett før jeg serverte den, dekket jeg fisken med vanlig majones, og med en kakesprøyte pyntet jeg med rød majones, ikke farget av rød ketchup - skrekk over all skrekk - men med tomatpuré. Så lagde jeg et mønster med hardkokte egg, der hviten og plommen var presset gjennom en sikt hver for seg, med trøfler og finhakkede fines herbes. Jeg var stolt av mitt chef d'oevre da det ble servert, og Picasso priste dets skjønnhet. Men, sa han, skulle det ikke heller vært lagd til ære for Matisse, ikke meg." (s.37-38) Oppskriftene i denne boka er spennende, men vel så interessante er historiene rundt. Om reisene de to damene gjorde på den franske landsbygda, i Italia, men også i hjemlandet USA, om gjestene og ikke minst om måltidene.
Alice B. Toklas: Alice B. Toklas kokebok, Grapefrukt forlag, Oslo, 2007

Ingen kommentarer: