mandag 17. november 2008

Dikt og forbannet løgn...

Siden jeg ikke har skrevet noe om poesi her tidligere, synes jeg det er på tide med et lite innlegg om poesiseksjonen i biblioteket. Når jeg kjøper inn bøker til biblioteket, har jeg hele tiden i bakhodet at dette skal være et tilbud til elever og lærere, og at det som settes på hyllene skal være av god kvalitet. På hylla for lyrikk er det mange fine samlinger som ingen låner. Det er synd, for vi har mange av de nyeste utgivelsene i tillegg til gamle klassikere. Jeg håper at vi kan gjøre noe med utlånstallet nå, derfor er det denne uka poesitid i biblioteket. I høst er fire diktsamlinger nominert til Brageprisen i åpen klasse, du finner alle i biblioteket. Selv har jeg høye forventninger til Øyvind Rimbereids Herbarium. På skranken i biblioteket finner dere eksempler på flere gode samtidslyrikere.

2 kommentarer:

Fight Club sa...

Lyrikk er bra, hvorfor bruke en hel bok på å si noe, når man kan bruke noen få ord. Jeg har tidligere etterlyst mer fagprosa på denne bloggen og håper vi snart kan lese om spennende temaer som at det var 90 år siden 1.verdenskrig sluttet. Schlieffenplanen vekker alltid interesse.

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Helt enig! Men det har vært en hel sak om Presidentvalget i USA siden du skrev her sist. Mulig det blir litt om 1. verdenskrig snart.