onsdag 8. oktober 2014

Dyr, sortert etter alder

Noen forfattere fortjener litt ekstra oppmerksomhet fordi bøkene deres er skikkelig gode. Frøydis Sollid Simonsen er en slik forfatter. Etter debutboka hennes Hver morgen stiger jeg opp fra havet (2013) ble jeg så begeistret at jeg prøver å få med meg alt hun skriver og tegner, for hun er tegneserieskaper i tillegg til å være skjønnlitterær forfatter!

På lørdag var jeg innom Tronsmo bokhandel og skaffet meg Flammesingelen Dyr, sortert etter alder. Der kom jeg i snakk med innehaver Eva Stenlund Thorsen, som lurte på om jeg lånte ut Simonsens debutbok i biblioteket. Hvorpå jeg kunne nikke bekreftende. Den er en av de mest utlånte bøkene i 2014 i skolebiblioteket, fordi jeg anbefaler den til så mange som mulig. Boka har dessuten ligget på Tronsmos 10 på topp bestselgerliste. Vi var derfor helt enige om at det var en skam at den ble trukket fram som et eksempel på bøker som sjelden blir utlånt, i en artikkel om innkjøpsordningen i Aftenposten tidligere i år.

Nå har jeg lest Dyr, sortert etter alder og latt meg begeistre igjen. Frøydis Sollid Simonsen blander denne gangen nærmest leksikalske tekster om forskjellige dyr og deres levealder, med historien om en gammel farmor og hennes barnebarn. Det dreier seg om livet og om døden, om hvor fort livet kan ta slutt, eventuellt hvor sakte det kan gå, når livet er på hell og personen du en gang kjente for lengst er blitt borte fordi kroppen og hjernen ikke fungerer slik som de en gang gjorde. Jeg likte særlig godt teksten som heter "Nilkrokodille, omkring 70 år". Farmorens humørsvingninger blir sammenlignet med nilkrokodillen som plutselig angriper sitt bytte.
Krokodillene svetter gjennom munnen, med munnen åpen. De har harde, grønne øyne, de er plutselige og aggressive. Farmor står i stua når jeg skal dra, sier hun er lei seg og jeg gir henne en klem, sier jeg må rekke flyet. Da begynner hun å skrike at alle går fra henne, at hun aldri får være med på noe gøy, hun blir spottende, geiper til meg. (Simonsen, 2014)
Midt i boka skjer det et skifte. Her er det ingenting om dyr eller farmor, her er det bare historien om at Simonsen selv ble påkjørt en junidag i 2014 av en ambulanse. Disse tekstene står for seg selv, men lest i sammenheng med de andre tekstene blir de en påminnelse om at livet er skjørt og at det kan være den yngste som dør først, selvom farmor er først i køen.

Se hvilke bøker av Frøydis Sollid Simonsen som finnes i bibliotekets samling, lån dem og les!

Simonsen, F.S.(2014): Dyr, sortert etter alder, Flamme Forlag, Oslo
Ashraf, A.F. (2014, 12.02). Ber bibliotek takke nei til gratisbøker. Aftenposten, s.8 del 2: Kultur.
Foto: Flamme Forlag

Ingen kommentarer: