fredag 11. juli 2014

Hva skal du lese i sommer?

I sommer skal jeg lese meg opp på bøkene til høstens Rein tekst-aksjon fra Foreningen !les. Det vil si at jeg har mer enn nok godt lesestoff framover.
Hvis du ikke har noen klar idé om hva du vil lese i sommer har jeg noen tips til deg:

Tidligere i år leste jeg to forskjellige afrikanske romaner, fra to forskjellige afrikanske land, henholdsvis Nigeria og Zimbabwe. Historien i de to bøkene har ett likhetstrekk: hovepersonen reiser fra Afrika til USA på jakt etter et bedre liv. Jeg snakker om Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie, og We need new names av NoViolet Bulawayo.

Adichie er en av mine favorittforfattere og hun innfridde virkelig forventningene mine med sin siste roman. "Americanah" er betegnelsen på folk som returnerer til Nigeria etter å ha bodd i USA og det knytter seg store forventninger til disse personene. Hovedpersonene Ifemelu og Obinze er ungdomskjærester som skilles ad når hun reiser til USA for å studere, og han etterhvert kommer seg til England. Deres liv utvikler seg veldig forskjellig, men kjærligheten mellom dem forvitrer aldri. 
 

Afrikansk litteratur

We need new names handler om Darling og vennene hennes, som bor i et slumområdet Paradise, som er så langt fra paradis som man kan komme. Boka er skrevet fra barnas synsvikel. De drømmer om å finne paradis i andre deler av verden, som Dubai, Europa og Amerika. Men vil de finne det de leter etter?

Untitled
Jeg hører The Goldfinch på lydbok fra audible, på min mobiltelefon. Oppleseren er veldig god, hvilket er en forutsetning når man skal høre den samme stemmen i 32 timer!

Mitt siste tips er en roman som jeg ennå ikke er helt ferdig med, men som jeg likevel vil anbefale på det varmeste, The Goldfinch av Donna Tartt. Boka har vært på alles lepper siden den kom ut i fjor høst, og den er også oversatt til norsk. Det er en grunn til det! Denne boka er så fascinerende og helt annerledes enn jeg hadde trodd. Den handler om unggutten Theo Decker, som på et museumsbesøk i New York mister sin mor i et terrorangrep. Idet bomben går av befinner moren og Theo seg i to forskjellige rom. Theo overlever, og i kaoset som oppstår, stjeler han maleriet "The Goldfinch" av Carel Fabritius, ut av museet. Resten av boka er en slags oppvekst/overlevelsesroman om livet til Theo og hvordan dette stjålne maleriet og tapet av moren kaster skygger over hele hans tilværelse. Persongalleriet og omfanget av boka gir et ekko av Charles Dickens romaner, og den gir meg også assosiasjoner til Dostojevskijs Forbrytelse og straff. Jeg hører romanen som lydbok og kan ikke vente med å finnet ut hvordan det hele ender. Jeg har "bare" fire timer igjen av boka, og tror ikke jeg kommer til å bli skuffet.

God sommer!

Adichie, C. N. (2013). Americanah. London: Fourth estate.
Bulawayo, N.V. (2013). We need new names. London : Chatto & Windus.
Tarrt, D. (2013). The Goldfinch. London: Little Brow.




Ingen kommentarer: