tirsdag 9. april 2013

Litteratur på øret

Lydbøker
Audible.com har en fin og brukervennlig app for iPhone
I går leste jeg ferdig klassikeren The Picture of Dorian Gray av Oscar Wilde. Eller det vil si, noen leste boka for meg. De siste årene har jeg alltid hatt med meg min lille samling av lydbøker i lomma. Mens andre hører på musikk på sine telefoner, har jeg alltid en bok på øret. Jeg har blitt lest for av forfattere og skuespillere. Når man tilbringer mye tid i bilkø er lydbøker redningen, eller når man ikke ønsker å velge mellom å strikke og å lese. Lydboklytting kan kombineres med andre sysler. For meg som ønsker å lese mer enn jeg rekker er lydbøker redningen, for da kan det kombineres med andre oppgaver som også må gjøres (kjøre bil, lage matpakker, strikke, vaske opp osv.) Det har blitt veldig mye enklere å høre litteratur etter at man kunne ha med seg alle lydbøkene på én liten dings, og slippe styret med alle cd'ene. Jeg bruker i hovedsak to apper på min mobiltelefon. For det første benytter jeg meg av den norske appen Ordflyt. Her finner jeg mange klassikere, både norske og oversatte, som ligger gratis ute til nedlastning. Jeg hørte for eksempel på en opplesning av Tolstojs Anna Karenina her i vinter.  Du kan også kjøpe nyere bøker på Ordflyt.
Den andre appen jeg bruker heter  Audible. Der kjøper jeg alle mine engelskspråklige lydbøker. I dag begynte jeg å høre på Green hills of Africa av Ernest Hemingway. Er det noen andre som har gode erfaringer med lydbok-apper? Jeg blir veldig glad om du legger igjen en kommentar nedenfor.

3 kommentarer:

Barb. sa...

Jeg har også skrevet litt om det samme her: http://fluffybok.blogspot.no/2013/02/gleden-av-lydbker.html

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Ja, fint! Jeg har ikke forsøkt å synkronisere dingsene, men kanskje det er verdt å prøve det snart.

Kasiopeiia sa...

Lydbøker er fint, men hørte mye mer da jeg pendlet. Da kan man høre fra man går ut døra, til man er fremme. Genialt!