fredag 15. februar 2013

Bokpakker til vinterferien

I dag har jeg laget bokpakker som elever og ansatte kan låne med seg til vinterferien. Alle bøkene er til utlån.

Bokpakker

Parispakken er for deg som lengter til den franske metropolen. Den inneholder en biografi om Coco Chanel, en fotobok av Henri Cartier-Bresson, en tegneserie om motstandskampen under andre verdenskrig, en bok om den fine bokandelen Shakespeare and Company, og romanen After Leaving Mr Mackenzie av Jean Rhys hvor handlingen er lagt til Paris (og som forøvrig er den romanen jeg skrev hovedoppgave om for lenge siden).

Bokpakker

Dyrepakken består av bøker hvor dyr er hovedpersoner. Tegneserien Mutts om Earl og Mooch er min favoritt innen humorsjangeren. De er så utrolig søte og morsomme! Denne pakken inneholder også en bok om naturfotografering og to romaner, Animal Farm og You're an animal Viskovitz.


Bokpakker

"Drit-i-Fifty-Shades,-les-heller-disse"-pakken inneholder to bøker om sex; romanen Tjuendedagen av Geir Gulliksen og novellesamlingen Voksenting av Maria Børja.

"3 kvinner"-pakken inneholder memoarbøkene til Patti Smith, Joan Didion og Joyce Carol Oates. Kule kvinner!

"Pride and Prejudice"-pakken inneholder, selve romanen av Jane Austen, BBC-filmatiseringen med Colin Firth som Mr.Darcy og en biografi om Jane Austen. Her følger det forresten med et sjokoladehjerte!

Fantasy-pakken består av norske Song for Eirabu av Kristine Tofte og Tolkiens klassiker Hobbiten.


Bokpakker
Superhelt-pakken er for alle som skulle ønske de hadde superkrefter!

Jerusalem-pakken er to forskjellige bøker om byen. Én tegneserie av Guy Delisle og en biografi over byen av Simon Sebag Montefiore.

Fransk nyroman-pakken, la deg ikke lure av størrelsen på disse to bøkene. Marguerite Duras' Elskeren og Alain Robbe-Grillets Sjalusi er ikke lettlestbøker, men spennende for de litt mer erfarne leserne.


Untitled

Afrika-pakken er bøker fra fire forskjellige land på det store kontinentet. Hvor ofte leser du en bok av en somalisk forfatter for eksempel? Eller en tegneserie fra Elfenbenskysten, eller hva med en oppvekstskildring om en fattig hvit familie i Zimbabwe? Og sist men ikke minst kenyanske Binyavanga Wainainas memoarer, som gir et annerledes bilde av Afrika, enn det vi ofte eksponeres for.

Pakkene kan lånes hele, men det er helt lov med plukk og miks også! God vinterferie, folkens!


4 kommentarer:

Lille søster sa...

Supert! Dette var inspirerende!

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Så fint, Lille søster! Jeg liker å lage slike temautstillinger.

Hanne sa...

Å, for noen fine pakker! Fikk sannelig lyst på alle sammen, jeg. Jeg skal i hvert fall følge opp tipset ditt fra Afrika-pakka sporenstreks. Takk!

Som et apropos kan jeg nevne at jeg leste l'Amant (Elskeren) av Marguerite Duras da jeg bodde i Frankrike som 19-åring, og den gjorde et uutslettelig inntrykk på meg. Jeg tror jeg leste de siste avsnittene fullstendig i stykker, det er mulig jeg klarer å sitere mye fremdeles, selv om fransken min er mer enn lovlig rusten nå. :)

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Hei Hanne!Så bra! Det er fint å kunne spre leselyst. Hvis du går for afrikapakken vil jeg bare tipse om at de tre første bøkene om Aya, finnes i en norsk samleutgave.
Jeg er også veldig glad i Duras, selvom jeg dessverre aldri har lært meg fransk. Hilsen Ingrid