torsdag 1. mars 2012

Tegneserier

Tegneserier
Etter nyttår har jeg lest mange nye tegneserier. De fortjener mer omtale her på Leselyst.

Lucille av Ludovic Debeurme er en trist og fin tegneserieroman om Lucille som sliter med anoreksi og Arthur som kommer fra en broket familiebakgrunn. De finner hverandre og rømmer fra livet i Frankrike til Italia. De er to unge sjeler med store problemer, og dette er en av de fineste tegneseriene jeg har lest på lenge. Stemningen i boka er både dramatisk og trist og streken er vakker i all sin enkelhet.

Life with Mr. Dangerous handler om Amy, en ung dame som arbeider i en klesbutikk. Hun har et anstrengt forhold til sin mor og stemningen i boka minner meg veldig om de melankolske tegneseriene til Daniel Clowes. Amy forsøker å unngå ensomheten ved å gå ut med tilfeldige menn som hun møter på sin vei, men det viser seg at hun egentlig er forelsket i en venn som har flyttet langt vekk.

My new New York diary er et samarbeidsprosjekt mellom tegneserieskaperen Julie Doucet og filmskaperen Michel Gondry. De to finner ut at de skal lage en tegneseriebok og en animasjonsfilm sammen og resultatet er dennne utgivelsen som inneholder begge deler. (Filmen finner du bakerst i boka.) My new New York diary handler rett og slett om prosessen med å lage bok og film sammen, en ekte metategneserie, helt i Metaingrids ånd.

Foto: Metaingrid

2 kommentarer:

Kathleen sa...

Ooh, jeg fikk lyst til å lese alle disse! Skriver dem ned! Elsker meta sjæl!

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Så fint! Misjonen min er jo å spre leselyst!