mandag 19. desember 2011

19. desember

Filmtabber
I en hel spillefilm er det mye som skal være på plass, derfor hender det ganske ofte at filmfolka overser små detaljer. Den som leter han finner. Det har Jon Sandy gjort og i boka Filmtabber får mange kjente filmer gjennomgå. I det siste har jeg selv irritert meg over en scene fra julefilmen Love actually. Jamie, spilt av Colin Firth, reiser til Portugal for å fri til kvinnen i sitt liv, men han går av på flyplassen i Marseille. Ding, dong, det stemmer da vitterlig ikke! Marseille lå i Frankrike siste jeg sjekket!

Jon Sandy: Filmtabber - Klassiske flauser og glipp i filmens verden, N.W.Damm og sønn, Oslo, 2003

Foto: Metaingrid

1 kommentar:

Ingrid Svennevig Hagen sa...

En leser har gjort meg oppmerksom på at dette antakelig ikke er en tabbe i det heletatt. Hedda skriver: "Jammen, Ingrid - han setter jo aldri sin fot i Portugal! Aurelia og
familien (og naboene) er portugisiske, men de bor i Frankrike."
Det er godt mulig! Jeg har bare ikke forestilt meg at hun bodde i Frankrike på heltid og jeg syntes det var rart at hun som er så ung ikke snakket noe fransk, derfor forestilte jeg meg hele tiden at hun var gjestearbeider i Frankrike, ikke at hun bodde der fast. Ja, ja, forvirrende og en logisk brist synes nå jeg at det er uansett! Men jeg kan gå med på at dette var min tabbe, ikke filmens. Takk til Hedda som oppklarte det for meg!