mandag 25. oktober 2010

Å formidle gode leseopplevelser!

LitteraturhusetTidligere i høst ble jeg kontaktet av Aschehoug forlag, som hevdet at de likte bloggen min og gjerne ville at jeg skulle anmelde bøker for dem. Det er både hyggelig å smigrende å motta en slik henvendelse! Jeg skulle få tilsendt valgfrie titler fra høstlisten, mot at jeg skrev om dem på bloggen min. For en stund siden fikk jeg også en forespørsel om å være med på Cappelen Damms bokbloggturné.“Gratis bøker! Hurra!”, vil kanskje noen tenke, men forespørslene har fått meg til å reflektere over hva slags litteraturblogg jeg vil at Leselyst skal være, og til å ta et standpunkt!

Produktplassering er ikke noe nytt i bloggosfæren. Jeg forstår godt at folk som vil selge et produkt gjerne kontakter bloggere. Det er jo fantastisk god markedsføring, og dessuten er det gratis! Og det er forsåvidt ikke noe galt i det, så lenge bloggeren opplyser om at han/hun har mottatt produktet og er åpen om det. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at man jobber gratis for forlagene dersom man takker ja til tilbudet. 

I kveld skal jeg på Litteraturhuset og høre på en debatt om nettopp litteraturblogger og hvilken stilling de har i forhold til litteraturkritikken, Kritikersalong 2.0: Blogging og sosiale medier. Arrangøren skriver på facebook:

Neste generasjon kritikere prøver tennene i bloggosfæren. Der finnes det rom for refleksjon, analyse og meningsytring – men ikke for betaling. Vil morgendagens kritikere skrive for vareprøver og reklameinntekter, og hva skjer i så fall med den uavhengige kritikken?

Når jeg først skal jobbe gratis, vil jeg være fri til å velge å skrive om de bøkene jeg vil fremheve, uavhengig av hva forlagene tenker å markedsføre. Uavhengigheten og friheten til å skrive om det man selv vil er kanskje det som skiller litteraturbloggene fra litteraturkritikken. Som bokblogger står man friere enn kritikeren til å trekke fram forfatterskap som fortjener mer oppmerksomhet enn det kanskje får i pressen, eller å skrive engasjert om gamle bøker som burde leses på nytt. Istedenfor å strebe etter likhet med den tradisjonelle litteraturkritikken og å bli mer av det samme, kan litteraturbloggene heller konsentrere seg om de mulighetene som bloggmediet gir: Å skrive i en friere form om litteratur som opptar en, og på den måten formidle gode leseopplevelser! 

Foto: Metaingrid, bildet er tatt i trappeoppgangen til Litteraturhuset.

6 kommentarer:

Kasiopeiia sa...

Jeg gleder meg til å høre hvordan arrangementet var. Skulle gjerne vært der selv, men den gang ei.

Solgunn sa...

Det er en utrolig viktig debatt, og jeg skulle ønske det var litt mindre enn 180 mil fra Alta til Oslo noen gang....

torbjørn hauken sa...

Jeg mener friheten og uavhengigheten er uhyre viktig. Selvsagt blir vi påvirket fra mange hold i vår lesing, men om en skal la seg (delvis) styre i valg fra et forlag risikerer en å bli en 'nyttig idiot', en gjør en markedsføingsjobb - og det gratis - som du påpeker - samtidig som en godtar at ens egen blogg blir brukt som 'kamuflasje' mht hva det er, å gi noen bøker mer oppmeksomhet.

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Hei! Dere skulle ha vært der. Det var en interessant debatt. Jeg synes bokmerker.org damene Kristin og Julie snakket godt på vegne av bokbloggere, selvom debatten tok en litt annen retning enn jeg hadde trodd da jeg skrev dette innlegget. Anne Schäffer mente blant annet at bokbloggene lignet altfor mye på den tradisjonelle litteraturkritikken, at vi ikke var innovative nok. Hva skal vi si til det?

Simon sa...

So are you going to become a corporate lackey or not?

Ingrid Svennevig Hagen sa...

of course not!