torsdag 18. mars 2010

Metategneserie

De to franske tegneserieskaperene Philippe Dupuy og Charles Berberian står bak den populære tegneserien Monsieur Jean. Denne serien er svært kjent i Frankrike, og i 2008 mottok Dupuy og Berberian den ærefulle prisen Grand Prix d’Angoulême på den internasjonale tegneseriefestivalen som avholdes der hvert år. (Dette er svært altså, bare sjekk ut hjemmesiden til Festival international de la Bande Dessinée d’Angoulême.) Dupuy og Berberian både tegner og skriver, begge to.

Monsieur Jean handler om en forfatter i slutten av tjueåra som bor og jobber i Paris. Serien handler om vennskap, kjærlighet, og skriveprosessen som ofte preges av frister som det er vanskelig å overholde. Bohemlivet trues av en stadig krympende krets av svirebrødre, siden alle vennene hans er i ferd med å etablere seg og få barn idet de runder tredve. Serien er humoristisk, og inngår umiskjennelig i en fransk/belgisk tegneserietradisjon.

Jeg fikk kjennskap til Monsieur Jean etter at jeg kjøpte den inn på anbefaling fra Tronsmo bokhandel før jul i fjor, og jeg leste den i vinter da jeg var i Paris fordi den har mange fine referanser til livet i hovedstaden.

Nå har jeg akkurat lest Maybe later, den selvbiografiske  tegneserieromanen om skrive-/tegneprosessen til Dupuy og Berberian. Den er minst like morsom som Monsieur Jean. Dupuy & Berberian viser leseren hvor omfattende det er å jobbe sammen, og hvor gjensidig avhengig de likevel er av hverandre. Dessuten får de fram alle likheter mellom dem selv og JeanMaybe later er ikke oversatt til norsk ennå, men det håper jeg at den blir, for jeg likte Thomas Lundbos oversettelse av Monsieur Jean bedre enn  den engelske oversettelsen jeg leste her. Eventuell språklig irritasjon gikk heldigvis ikke utover gleden ved å lese en herlig metategneserie. Mange tegneserieromaner handler om det å tegne eller det å være interessert i tegneserier, for eksempel Lene Asks Hitler, Jesus og farfar eller Craig Thompsons Blankets. Det som skiller Maybe Later fra disse er at den handler om de to unge mennenes arbeid med en annen tegneserie, nemlig Monsieur Jean. De inkorporerer karakteren Jean i serien, de tegner at de tegner Monsieur Jean, som blir en serie i serien. Boka er forøvrig også spekket med referanser til andre tegneserieskapere som feks Blutch, og til tegneseriefigurer som Batman og Robin.

Jeg ønsker meg mer Dupuy & Berberian, på norsk. Og til alle dere som kan lese fransk – HELDIGGRISER!

Dupuy & Berberian: Monsieur Jean, No Comprendo Press, Oslo, 2009

Dupuy & Berberian: Maybe Later, Drawn & Quarterly, 2006

Foto: Metaingrid

Ingen kommentarer: