fredag 5. februar 2010

Forfatterintervju: Terje Thorsen

terjethorsen-202x300 Da jeg startet opp biblioteket her ved Sandvika videregående skole for tre og et halvt år siden ønsket jeg at biblioteket skulle ha en god tegneseriesamling. Jeg hadde ingen erfaring med dette mediet fra før, så jeg søkte hjelp hos  Tronsmo bokhandel i Oslo. Bokhandler og tegneserieekspert Terje Thorsen har siden den gang hjulpet meg å finne fram til de kuleste, tøffeste og fineste tegneseriene. I 2008 debuterte han også som forfatter med fanzinen Ned i kjelleren, og i 2009 kom diktsamlingen Dikt fra ei nonne, begge utgitt  på Flamme Forlag. Jeg ønsket å finne ut mer om den allsidige TT og tok kontakt med ham på e-post for å spørre:

Ingrid: Lever du et vilt og poetisk liv Terje Thorsen?

TT: Ja, men nå for tida mest inne i mitt eget hode og på papiret. Jeg er vel ikke lenger like utagerende som det jeget som snakker i dikta mine. Men jepp, jeg har vel brent et og annet lys i mine dager ...

Ingrid: Diktene dine handler så vidt jeg kan forstå om oppvekst på et lite sted, om tilhørighet og om å stå utenfor. Hvor kommer nonna inn i bildet?

TT: En catchy tittel, synes du ikke? (Ingrid: Jo, jeg synes egentlig det, men litt forvirrende også! ) Nonna er vel den ultimate outsider som oppholder seg helt på innsida. Dessuten fant redaktøren min dette fantastiske bildet av de røykende nonnene. Jeg tror ikke man skal lese tittelen med freudianske briller. Det er jo fint om diktene kan leses med vidåpen nysgjerrighet. Ellers er jo det meste opp til leseren, om det slår an, om diktene/bildene setter i gang en prosess.

Ingrid: Hvor henter du inspirasjon fra?

TT: BØKER og da meiner jeg BØKER - av papir.

Ingrid: Har du alltid skrevet dikt, eller er det noe du begynte med i voksen alder?

TT: Har vel alltid skrivi på en eller annen måte, sportsjournalistikk eller plateanmeldelser eller litteraturomtaler eller poesi, eller, tja, lister og tabeller?

Ingrid: Hvilke bøker var viktigst for deg da du var ung?

TT: De som viste meg noe større, en verden utenfor.

Ingrid: Du driver selv litteraturformidling. Hva er viktigst og morsomt, synes du, i jobben som litteraturformidler?

TT: Å gjøre folk nysgjerrige, å pirre nysgjerrigheta deres. Men spesielt å se lyset tennes i øya på folk når en setning treffer, eller for ikke å snakke om når en bibliotekar finner en tegnerserie hun liker skikkelig godt!

Foto: Med tillatelse fra Flamme Forlag http://www.flammeforlag.no/juledikt-fra-tronsmokjelleren/ Takk skal dere ha!

Ingen kommentarer: