fredag 27. november 2009

Metaingrid - wanted dead or alive

image

Westernsjangeren er en retning innenfor litteraturen og filmen som jeg kan forsvinnende lite om. På tross av min brokete fortid som cowgirl (se bildet), er dette ukjent terreng for meg. Jeg har sett noen klassikere og hørt om Morgan Kane, men ellers – nada. Som bibliotekar leter man naturligvis etter informasjon når det er noe man lurer på. Denne gangen kunne Litteraturvitenskapelig leksikon gi meg svar. Der leste jeg at westernlitteratur er fortellinger fra nybyggertiden (1800-tallet). Noen gjentatte motiver er togrøverier, indianere, modige nybyggere, saloonslagsmål, leiemordere og gledespiker. Dessuten kan westerns deles inn i to arter: den eventyrlige og den realistiske. (OK, såpass visste jeg jo, men det kan være greit å få det inn med teskje.)

Litt klokere tok jeg en runde i biblioteket og fant, til min store glede, en rekke titler som kan defineres innenfor denne sjangeren. Her er noen eksempler: Tegneseriene Legenden om Blueberry og Lucky Luke. Filmene The good the bad and the ugly og Butch Cassidy and the sundance kid er klassikere, mens The assasination of Jesse James by the coward Robert Ford og 3:10 to Yuma er nyere westernfilmer.  Grensetrilogien av Cormac McCarthy og Brokeback Mountain and other stories av Annie Proulx er eksempler på ny skjønnlitteratur som trekker veksler på westernlitteraturens sjangerkonvensjoner. Så nå er det bare å ta på seg cowboyhatten og gjøre seg klar til westernhelg før vi drukner i nisser, engler og glitterstøv.

Kilde: Jakob Lothe (red.): Litteraturvitenskapelig leksikon,  Kunnskapsforlaget, Oslo, 1999

Ingen kommentarer: