torsdag 22. oktober 2009

Flammesingel nummer 18

Sånn, borte Jeg har kjøpt inn mange singler fra Flamme Forlag og sitter nå og katalogiserer dem. For å få et inntrykk av hva bøkene jeg kjøper inn handler om, pleier jeg å bla i dem når de katalogiseres. I dag ble jeg sugd inn i Monica Isakstuen Stavlunds Flammesingel Sånn, borte. Det første diktet gjorde at jeg bare måtte lese videre. Det er den beste leseopplevelsen, når man bare ikke klarer å legge fra seg teksten man har foran seg.



nyheter

ingen ble skadd

i et steinras på E6

gjennom Røldal i Hordaland

nå i dag morges

(men det hindret

ikke deg

fra å dø

uten engang

å ha vært

i nærheten)

Diktet er vakkert og enkelt. Og jeg blar videre. Flere vare dikt om døden, farens død. Sjokket, savnet og livet uten en person som alltid har vært der. Dette er en liten skatt i biblioteket. Og jeg lover deg, Monica, at jeg kommer til å lese romanen din også!

Monica Isakstuen Stavlund: Sånn, borte, Flamme Forlag, Oslo, 2008

1 kommentar:

Kirsten M sa...

Nydelig dikt, og boken er veldig bra. Den må du lese om du ikke allerede har gjort det! : ) Forfatteren bokbades i Sandefjord 12.5. Velkommen!!