torsdag 25. juni 2009

Sommerlektyre - vanskelige valg

Her kommer en litt svett hilsen fra metaingrid, som sitter inne mens alle andre er ute i sommervarmen. Det har vært liten aktivitet her på bloggen den siste uka. Jeg holder på med bestilling av nye lærebøker og opptelling av de bøkene som vi har fått inn. Det er pirkarbeid og lister opp og i mente. Samtidig forsøker jeg å få en liste over god sommerlektyre som jeg skal pløye gjennom i løpet av ferien, når jeg kommer så langt. Har tenkt å gyve løs på Vente, blinke - eit perfekt bilete av eit personleg indre av Gunnhild Øyehaug nå. Ellers lurer jeg på om jeg skal kjøpe meg novellesamlingen til Miranda July. Jeg startet på en bitteliten bok som heter En uvanlig leser. Den kan jeg komme tilbake til senere. Håpet er at jeg skal lage en liste som jeg kan presentere for elevene til høsten. Kanskje det er noen av dere som har tips? Nye romaner på norsk(2008-2009)? Imens venter jeg på å slippe løs leselysten.

5 kommentarer:

Silje sa...

Jeg kan anbefale Regn av Stig Holmås og Darlah av Johan Harstad hvis du ikke har lest dem. Ellers er Aina Basso sin roman og Ingelin Røssland sin Handgranateple gode bøker. Jeg vil også henge meg på en tidligere anbefaling her inne av Dødslekene. Har du noen tips til norske bøker for ungdom? Vi skal gå i gang med et leseprosjekt på skolen jeg er bibliotekar på til høsten, og det hadde vært fint å ha noen flere norske bøker å anbefale.

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Hei Silje! Takk for tipsene! Den beste ungdomsromanen jeg har lest er Hilde Hagerups Bølgebiter.Den er ikke helt ny, men en utrolig god roman. Men jeg føler altså at jeg ikke er helt oppdatert på ungdomsromaner som har kommet ut det siste året. Blir ungdomsromanene fortere utdaterte enn romaner for voksne? Har tenkt å lese Ingelin Røssland.Jeg har både Handgranateple (veldig fin tittel)og Englefjes i biblioteket.Hvor jobber du? Hvilket trinn?

Silje sa...

Jeg jobber på to videregående skoler i Bergen. Jeg har fått lest litt ungdomsbøker det siste året, men hadde lest lite før det. Det er mye bra synes jeg, men en del av det jeg liker er engelsk fantasy/grøss/science fiction. Jeg må få lest mer norske bøker også.

Jeg vet ikke om de blir fortere utdaterte en romaner for voksne. Det spørs vel helt på handlingen. Mange leser jo det som omtales mye, og det lages film av, men det gjelder vel like mye for voksne.

Kristin sa...

Hei Ingrid
Takk for fin og inspirerande blogg! Eg har akkurat lest "Tett inntil dagene" av Mustafa Can. Forteljaren i boka er ein svensk-kurdisk mann som innvandra til Sverige på 70-talet og skriv eit portrett av mor si og sine eigne kjensler om både innvandring, livet mellom to kulturar, tilhøvet til mor si m.m. Ei gripande forteljing og veldig godt skrive. Kom på norsk i år, veit ikkje heilt når den kom ut i Sverige. Men du ville kanskje ha tips til bøker av norske forfattarar? Eg har lest Vente, blinke og likte den godt. God fornøyelse!

Anonym sa...

Darlah av Johan Harstad;)
kanskje litt treig begynnelse, men skrekk og gru for en slutt, bokstavelig talt:P