tirsdag 9. desember 2008

Gratisprinsippet

Veldig mange elever kommer til meg og lurer på hvor mye de må betale for å leie en film, eller om det koster noe å få lånekort. Da blir jeg overrasket, men jeg opplyser naturligvis om at noe av poenget med bibliotek er jo at det er et gratistilbud. Da blir alle veldig glade!

I høst har jeg kjøpt inn en morsom bok (om enn litt biblioteksnerdete) som heter Dei tjene' jo ingenting på det - Historier fra bibliotekenes (vid)underlige verden. Bibliotekar Svein Bendik Hansen har samlet inn historier fra bibliotekarer landet runt. Med tanke på alle de morsomme henvendelsene jeg har fått, er det ikke rart det kan bli bok av slikt. Mange elever har i høst lest Soga om Gunnlaug Ormstunge. Det var bare en elev som klarte å si tittelen riktig. De fleste spurte meg om jeg hadde "den derre oransje boka". Men eksemplene på morsomme tittelforvirringer er mange i boka til Hansen. Bare hør på disse morsomme titlene: Samen som reiste til slutt (Salme ved reisens slutt Erik Fosnes Hansen), Sagaen om isfisket (Sagaen om Isfolket av Margit Sandemo), Den ville andungen (Vildanden av Henrik Ibsen).