mandag 29. august 2011

Min venn Aya

Tegneserien om tenåringsjenta Aya og vennene hennes fra Elfenbenskysten har lenge vært blant mine favorittserier. Etter at jeg var i Zimbabwe i sommer har interessen min for litteratur fra hele det afrikanske kontinentet økt, og jeg har kost meg med flere bind i denne serien.  Aya har jeg skrevet om tidligere her på Leselyst. Jeg omtalte første bind slik: Aya er en morsom fortelling fra Elfenbenskysten på slutten av 1970-tallet. Aya og venninnene hennes sniker seg ut om kvelden for å gå på diskotek. En historie om ungdomstid, forelskelse og forviklinger fortalt med humor og vidd. Det er jeg fortsatt enig i, og nå har jeg lest meg videre inn i livet i Yopougon, eller Yop city.
Aya of Yop city fortsetter der det første bindet, Aya slapp. Den hardtarbeidende venninne Adjoua, har fått barn og hevder at faren er den udugelige rikmannssønnen Moussa, mens alle rundt henne kan se at barnet ligner på skjørtejegeren Mamadou. Den drømmende Bintou forelsker seg i den verdensvante Grégoire, som lover henne en framtid i sus og dus i Paris. Mens den fornuftige Aya gjør avslørende oppdagelser i sin nærmeste familie. Serien har en lun humor og den er veldig søt uten å bli for klissete.Denne boka slutter med en ordentlig cliffhanger. Heldigvis hadde jeg den neste boka i serien for hånden, så da jeg la fra meg bind to fortsatte jeg umiddelbart på bind tre Aya - the secrets come out. Her er det missekåring og afrikanske skjønnhetsidealer, storfamilie og brutte løfter. Det blir vanskelig å skrive om denne boka uten å avsløre for mye av det som skjer i begge disse bøkene, men jeg kan røpe så mye som at skandalene brer om seg i flere generasjoner. Alt er fortalt med i den samme varme og humoristiske stilen som kjennetegner Abouet og Oubreries bøker.

Marguerite Abouet og Clément Oubrerie: Aya of Yop city, Drawn and Quarterly, Montreal, 2008
Marguerite Abouet og Clément Oubrerie: Aya - The secrets come out, Drawn and Quarterly, Montreal, 2009

Ingen kommentarer: