onsdag 17. februar 2010

Utallige parfymer jeg aldri har hørt om, og litt om Coco Chanel

Jeg har fått en ny bok i min private samling som har danket ut Knausgård på lesefronten en stakket stund. Oppslagsverket Perfumes - The ultimate A-Z guide, er et must for alle med nese for gode dufter. Luca Turin og Tania Sanchez guider oss gjennom et enormt utvalg av parfymer de har testet og klassifisert. Én stjerne er elendig og fem stjerner gir topp uttelling. Boka er en slags Michelin-guide til parfymeverdenen. De to forfatterene er ikke nådige i sine kritikker av duftene som har fått én stjerne. Til gjengjeld er det utfyllende kommentarer med historikk og analyser av toppnoter og basenoter, hos de duftene som gjør seg fortjent til det. Selv har jeg gått til innkjøp av klassikeren L’Heure Bleue fra Guerlain, med teoretisk belegg i denne parfymenes bibel.

Og når vi er inne i parfyme- og moteverdenen vil jeg også nevne en nyhet i bibliotekets dvdsamling: Coco avant Chanel. Filmen gir et innblikk i Coco Chanels liv før hun ble verdensberømt moteskaper. Vakre Audrey Tautou (som forøvrig står på scenen i Paris i en fransk oppsetning av Ibsens Et dukkehjem for tiden) spiller godt og ligner på Chanel selv. Her kan dere se traileren:

Ingen kommentarer: