tirsdag 13. oktober 2009

Cecil and Jordan in New York

51t1JnwqHsL._SX106_ Omslaget på denne tegneserien virker tiltalende på meg. Jeg liker fargene, vinterstemningen og den ensomme personen som prøver å få vekk snøen fra bilen. Gabrielle Bell er en ung tegneserieskaper som ofte skildrer kunstnermiljøet i New York. Dette er en samling tegneserienoveller (hvis jeg kan bruke det ordet), som handler om oppvekst, kunst og bohemlivet i The big Apple. Noen av historiene er i farger og andre i svart-hvitt. Bell blander inn fantastiske innslag i de ellers så realistiske historiene med den største selvfølgelighet. I tittelnovellen “Cecil and Jordan in New York”, forvandles hovedpersonen til en stol og føler at hun endelig gjør nytte for seg. Denne historien er filmatisert ifølge hjemmesiden til forlaget hennes Drawn and Quarterly. Felles for novellene er at det ofte dreier seg om mellommenneskelige relasjoner og om ensomhet.

Bell, Gabrielle: Cecil and Jordan in New York – Stories by Gabrielle Bell, Drawn and Quarterly, Montreal, 2009

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, denne virker nydelig. Skal høre om vi kan få kjøpt den inn. Øyvind.

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Ja, gjør det! Den er veldig fin. Jeg har begynt på en ny tegneserie i dag som heter Britten and Brülightly som jeg garantert kommer til å skrive noe om senere. Det finnes så mye bra! Jeg er stadig vekk innom den fine bloggen deres også forresten.