tirsdag 20. oktober 2009

Bibliotekar på autopilot får nye oppdrag: Hurra!

3362683656_f3b0347997_o[1] Etter en hektisk uke med sju bokpresentasjoner i forrige uke, kan jeg vel si at framlegget etterhvert gikk på autopilot. Likevel synes jeg det er like spennende hver gang  jeg møter en ny klasse. Hvor mange er det som kommer til å følge godt med, hvor mange kommer til å legge hodet på skrivepulten, hvor mange er det av dem, hvor mange er det av de andre, hvor mange er det? For å si det som Linn Strømsborg. Aller hyggeligst er det at fire av de sju bøkene jeg har presentert allerede er utlånt. Jeg ble nødt til å kopiere de sidene jeg skal lese for de neste klassene. Ingenting kunne gjort meg gladere! Dessuten har jeg fått et nytt oppdrag. Jeg skal presentere tre amerikanske romaner i en engelskklasse neste tirsdag, in English I presume. Jeg ble bedt om å plukke ut tre romaner som kunne si noe om det amerikanske samfunnet, for deretter å presentere dem for elevene slik at de kan velge én. Jeg har plukket ut: Philip Roth: Everyman, Jonathan Safran Foer: Extremely loud and incredibly close, Cormac McCarthy: The Road. Det eneste jeg ikke er så fornøyd med er at det ikke er noen kvinner på lista mi. Jeg er veldig bevisst på dette, men akkurat i denne sammenhengen fant jeg ingen kandidater som jeg hadde lest selv (sikkert fordi jeg har lest flest norske forfattere i det siste.). Dermed er det igjen på tide å skru av autopiloten og tenke seg fram til noe klokt å si til ungdommene slik at de får lyst til å lese bøker på engelsk også!

Ingen kommentarer: