torsdag 2. april 2009

American Widow

En tegneserie om 11. september er dagens lesetips. American Widow handler om Alissa Torres som mistet ektemannen i terrorangrepene på World Trade Center i 2001. Åpningen i denne tegneserieromanen er fabelaktig god. Med enkle grep viser den hvordan hele verden ble berørt og sjokkert over tv-bildene som kom rett inn i stuene til folk. Deretter får vi vite hvordan de to møtte hverandre, og vi får vite at Alissa er gravid i syvende måned. Ektemannen, Luis Eduardo Torres, begynte å jobbe i et firma som holdt til i et av tvillingtårnene dagen før. Boka viser hvor hardt et slik angrep kan ramme et individ. Den viser hvordan Alissa bearbeider sorgen etter tapet av ektemannen, samtidig som hun kastes ut i en ny tilværelse som enke og mor. På toppen av det hele må hun hanskes med et nådeløst byråkrati og innpåslitne journalister som vil ha en sørgelig historie fra virkeligheten. Dette er en fin fortelling om sorg, om å miste noen man er glad i. Jeg synes den dveler litt for lenge ved de samme poengene noen ganger, men i den første delen av boka ble jeg virkelig dratt inn i historien og jeg måtte faktisk ta den med til lunsj, for jeg klarte ikke å legge den fra meg.

Torres, Alissa: American Widow, Random House, New York, 2008

1 kommentar:

Silje M.S. sa...

Takk for tipset! Jeg kjøpte denne inn på skolebiblioteket der jeg jobber og synes den var veldig fin:-)