torsdag 6. mars 2014

This song will save your life

Neste uke skal jeg presentere ungdomsromaner for elevene våre på Barne- og ungdomsarbeiderfag. Det skal handle om ungdomstid, og jeg jobber med å lage en liste over fine bøker og tegneserier som jeg vil presentere. I den forbindelse kjøpte jeg inn This song will save your life av Leila Sales, etter at jeg leste anbefalingen av kollegaen min i Buskerud, Mari Hopland. Og det er jeg veldig glad for!

This song will save your life handler om seksten år gamle Elise Dembowski. Hun går på High school, har skilte foreldre og hun har vært annerledes helt siden fjerdeklasse, da noen bestemte seg for at hun ikke var kul. Elise gjør det hun kan for å passe inn. Sommeren før hun begynner på en ny skole prøver hun å forandre seg helt for å passe inn, og ikke bli avslørt som en outsider: hun leser de riktige bladene, ser alle de riktige filmene, fornyer garderoben, alt for å forsøke å bli godtatt av andre. Elise forblir, på tross av sin innsats, utenfor, venneløs og alene. Det er altfor mange uskrevne regler hun ikke forstår. Til slutt orker hun ikke mer, finner fram farens kniv og forsøker å ta livet av seg. Det klarer hun heldigvis ikke. Hvis du synes dette høres klisjéfylt ut, er det min feil. Boka er nemlig veldig godt skrevet og viser tydelig fram hvor utrolig urettferdig og tilfeldig det er at noen blir holdt utenfor. Elise begynner å snike seg ut og vandre gatelangs om natten. På en av sine vandringer blir hun invitert inn på en fest i et gammelt lagerlokale som er gjort om til utested og dermed åpner det seg en helt ny verden for henne. Hun blir kjent de to britiske jentene Vicky og Pippa og introdusert for DJ'en Char. Det viser seg at Elise, som alltid har vært svært interessert i musikk, har et skjult talent, hun blir nemlig en veldig god DJ. This song will save your life handler om å finne sin egen identitet, om vennskap, kjærlighet og musikk. Men ikke minst etterlater den et håp hos leseren! Det blir bedre, du må bare bli kjent med dem som løfter deg opp, og ikke hige etter å bli som dem som trekker deg ned.

Sales, Leila (2013): This song will save your life, Macmillan Children's Books, London

2 kommentarer:

Mari Hopland sa...

Helt enig - god bok. Og jeg sliter også med å snakke om den uten at den høres ut som en klisjé. Når jeg gjenforteller plottet høres den jo mye dårligere ut enn den er... Så har landa på at jeg bare sier at det er en kul bok om hvordan musikk kan forandre livet ditt. Og om å finne seg sjæl. Lenge leve klisjéene? ;)

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Ja, det blir litt spennende å snakke om den på onsdag, men jeg satser på at budskapet kommer frem likevel og at flere får lyst til å lese den. Ser for meg at John Green-leserne kommer til å like denne.