fredag 30. mars 2012

Noen tanker om å lese

Bøker jeg skal lese
Lett blanding: Biografier fra Putin til Chanel, en gruppe afrikanske romaner, Parfymelitteratur og norske samtidsnoveller.

Om bøkene i vinduskarmen

Hjemme hos meg er det fullt i bokhylla. De siste ukene har jeg tatt med meg mange bøker hjem som jeg har veldig lyst til å lese, men som dessverre fortsatt ligger der uåpnet. På grunn av de nevnte fulle bokhyllene, ligger bøkene jeg skal lese i vinduskarmen i stua. På bildet ser dere en blanding av mine egne bøker og lånebøker fra "mitt" bibliotek. Haugen vokser, for det er så mye jeg har lyst til å fordype meg i, og som alle andre har jeg også lite tid. Men disse bøkene i vinduskarmen gir meg inspirasjon; jeg blar i dem, leser litt og jeg liker godt å se på bøkene og ha dem rundt meg.

Påskelektyre

Nå står påskeferien for døren og da er det ikke krim som står øverst på min leseliste, men to andre bøker. Først og fremst boka som Guri valgte ut til lesesirkelen vår, This beautiful life av Helen Schulman. Den er jeg spent på fordi det er en bok jeg helt sikkert ikke ville valgt selv. Det har jeg godt av! Vi utfordres  til å lese nye typer litteratur og det er hele hensikten med lesesirkelen vår. Vi "tvinges" til å lese romaner som noen andre plukker ut for oss (nyttig lærdom for meg som lever av å anbefale bøker for andre). Den andre boka jeg skal lese er Skitt: Mennesket, møkka og kulturen av Bår Stenvik. Bår kommer på besøk til skolen vår etter påske for å holde foredrag om skitt for en av Historie- og filosofiklassene på skolen. Det gleder jeg meg til!

Inspirasjon

De siste ukene har jeg latt meg inspirere av bloggen til Kristine Kleppo, Kommafeil. Hun skriver godt og tenker spennende tanker om litteratur og lesing.

I dag ble jeg svært glad da jeg fikk nyheten om at min favorittbokhandel i Oslo, Tronsmo, fikk årets Bokkunstpris. Hipp, hipp, hurra for dem! De har inspirert meg til å formidle tegneserier og spennende litteratur i mitt bibliotek siden jeg startet opp biblioteket i 2006.

Minimeta ble fem år denne uka og hun fikk flere fine bøker i gave. I går leste vi Ordfabrikken sammen. Det er noe magisk når man blir trukket inn i fantastiske bøker og man leser ordene for første gang, og denne var utrolig vakker. Vi likte den begge to!

I går leverte en elev en tegneserieroman han hadde lånt, og lurte samtidig på om jeg kunne anbefale en ny for ham. Han tok med seg fire nye tegneserier hjem! Det redder dagen min når jeg får vite at jeg har truffet noen med det jeg har anbefalt, og de attpåtil vil ha mer å lese! Jeg leser ikke bare for underholdningens skyld, en del av gleden ved å kjenne historiene i bøkene på hylla er å dele dem med andre; derfor skriver jeg her og derfor jobber jeg i bibliotek. Derfor har jeg holdt femten presentasjoner etter jul, for klasser som skal velge en bok å lese!

Å lese handler for meg om å interessere seg for litteratur og å formidle den interessen videre til andre. Selvom jeg ikke har lest en roman de siste par ukene, er litteraturen altså en viktig del av livet mitt både på jobben og hjemme.

2 kommentarer:

torbjørn hauken sa...

Hei!
Lett å kjenne seg igjen både på den ene og den andre måten her. Også mine bokhyller er fulle (heldigvis litt plassi avlastningshyllen på loftet), slik blir det vel for bokelskere i et overflodssamfunn, og bøker kan en finne nærmest overalt hos meg, (men biblioteksbøkeene må jeg sørge for å ha på en fast plass, såjeg får levert dem tilbake!) Og det er godt å leve i og blant bøkene; å sette seg ned med en bok for å lese er jo bare en del av livet blant bøkene - som du får så godt fram! Dessuten er det inspirerende å lese mange av de gode bokbloggene, f.eks din. Takk for tips en for meg ukjent blogg (Kommafeil)

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Hei Torbjørn! Takk for hyggelig kommentar! Man får aldri nok bøker vet du! Jeg følger med på bloggen din også, du skriver godt. Jeg liker særlig Tysktime-emnet.