fredag 9. september 2011

Bok og by - Harare


På jakt etter en bokhandel i Zimbabwes hovedstad, Harare i sommer konsulterte jeg min Bradt-reiseguide og fant adressen til Kingstons i sentrum av byen. Vi troppet opp  klare for å gjøre noen litterære kupp og bli kjent med den lokale litteraturen. Selvom butikken kaller seg leading booksellers to the nation, så tittet butikkmedarbeideren dumt på meg da jeg spurte hvor skjønnlitteraturen var. Det viste seg nemlig at butikken solgte maling og noen få skolebøker. Samlingen var nok ganske limited!


Til forsvar for det lesende folk i Zimbabwe må jeg legge til at det var bøker å få tak i andre steder, dersom man ønsket det. Biblioteket i Bulawayo var svært godt, og på markedene rundt om i Harare var det mange som solgte bruktbøker. Men det er likevel ikke til å stikke under en stol at 30 år med Mugabe ved roret har gjort sitt til at det er litt vanskeligere for folk flest å få tak i litteratur.

Foto: Metaforloveden

3 kommentarer:

Aisha sa...

Hei Ingrid!

Har du hørt om bokaksjonen i regi av Foreningen !Les?

Jeg er med i aksjonen som forfatter av en av antologiene som skal gis ut snart. Sjekk ut http://foreningenles.no/index.php

Ellers håper jeg alt er bra med deg!

Mvh Aisha

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Selvfølgelig har jeg det! Jeg har bestilt opp et klassesett til biblioteket! Og jeg har lagt merke til at du sto på listen!
Alt vel med deg også?

Aisha sa...

Flotters! =)
Fikk beskjed fra forlaget om at siste frist for å "bestille" forfattere for å komme og holde foredrag for skoleklasser var nå på mandag. Da tenkte jeg automatisk på deg og stakk derfor innom bloggen!

Ting går opp og ned, men generelt er ting helt ok! =)