onsdag 19. januar 2011

Bokomslag

Penguin Postcards

Selvom jeg er mest opptatt av innholdet i bøkene jeg leser, er det også morsomt å studere bokomslag. Mange ganger er det omslaget på boken som gjør meg nysgjerrig og som får meg til å plukke opp en bok. Penguin vet å utnytte dette potensialet hos kundene sine og endelig har jeg blitt den heldige eier av en lekker boks med Postcards from Penguin . Disse har jeg ønsket meg lenge! Hundre bokomslag fra Penguin Books i én samling, en studie i grafisk design! Nå blir det dekorering av kontoret og ett og annet postkort til venner og familie!

Her er lenker til et par fine nettsteder som omhandler nettopp bokomslag og grafisk formgiving: Book by its cover og Book cover girl.

Kortene får dere kjøpt for eksempel hos amazon.

Foto: Metaingrid

8 kommentarer:

Unknown sa...

Elsker Penguin-omslagene! Har også kjøpt pakken med kort. Skulle bruke dem som kort på gaver. Problemet er bare at jeg ikke vil gi dem fra meg;-).

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Hihi, jeg kjenner også en viss motvilje mot å gi dem fra meg! De er så utrolig fine!

Kirsten M sa...

Har fått ett og annet i en gave fra en venninne, litt sånn "jeg ser deg" kort med passende tittel til passende anledning. De er fantastiske!Kos deg med kortene!!

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Det skal jeg!

Cecilie sa...

Morsomt at jeg plutselig dukket innom her :)

Var nemlig på skoletur i London høsten som var, hvor vi var innom Central Saint Martins (School of arts) hvor hun ene læreren i design, til og med har laget noen av disse penguin-books covrene. Kjempe inspirerende og sitte med slike omslag i hendene! Disse bøkene er utrolig vakre, og jeg tror nok det er mange som kjøper bøkene nettopp på grunn av designet - bøkene er jo kjent for dette.

Så, disse bøkene er virkelig et unntakstilfelle når det gjelder bøker. Men jeg må innrømme at førsteinntrykk gjør mye i en bokhandel :) Dette har jeg erfart på Norli.

Mye skravling, men morsomt innlegg og fin blogg.

Mvh Cecilie

Unknown sa...

Jeg syns ordtaket "Don't judge a book by its cover" ikke funker helt i sin bokstavlige betydning. Jeg dømmer alltid bok etter utseende, jeg plukker jo alltid opp den boka som er mest iøynefallende :)

(Med mindre jeg har en viss peiling på hva boka inneholder, men det har jeg sjelden da jeg leser så lite)

Anonym sa...

Stilig Ingrid!
Apropos noe helt annet, her er min blogg fra Kambodsja hvis du vil lese:
ingridcambodia.wordpress.com
Haaper alt er fint ellers, klem ingid

Kine sa...

Denne har jeg hatt lyst på lenge! Tror jammen jeg skal bestille meg den :)