mandag 15. mars 2010

Nyhet! Litteraturstafetten

Da vi studerte Litteraturvitenskap sammen ved NTNU i Trondheim, hadde min venninne Ingvild og jeg en hemmelig avtale om at hvis vi noen gang skulle bli spurt om å stille i en litteraturstafett skulle vi sende stafettpinnen videre til den andre i neste runde. Vel, vi ble dessverre aldri oppringt av Morgenbladet eller Dagens næringsliv. Nå tar jeg saken i egne hender og lar Stipendiat i Allmenn Litteraturvitenskap ved NTNU, Ingvild Hagen Kjørholt, være første gjest i Leselysts nye spalte: Litteraturstafetten clip_image002.

Hvilken bok leser du akkurat nå?

Akkurat nå holder jeg på å avslutte "Madame Bovary" av Gustave Flaubert, som jeg underviser i for studenter på litteraturvitenskap ved NTNU. I tillegg leser jeg Siri Hustvedts essaysamling, "En bønn for Eros" (den jeg fikk av deg :-) ), korte personlige essays om livet og kjærligheten som jeg kan anbefale.

Hvilken bok har betydd mest for deg?

Veldig vanskelig spørsmål å svare på! Det er nok barndommens leseropplevelser jeg husker som mest skjellsettende - bøker som Astrid Lindgrens "Brødrene Løvehjerte" og Roald Dahls "Heksene" leste jeg om og om igjen som barn.

Hvilke bøker leser du i smug? (Metaingrid: Si det, det er krim ikke sant?!)

Ganske riktig, krim av varierende kvalitet... Har dog blitt mer og mer kresen på krim med årene, og det er ikke lenger nok å bli revet med av handlingen - språket og skrivestilen må også appellere til meg. Det finnes mye krim med dårlig språk. "Da Vinci koden" er et av mine skrekkeksempler på det

- da hjelper det ikke at historien er medrivende.

Den beste klassikeren?

For en som har studert allmenn litteraturvitenskap kjennes spørsmålet nesten som å skulle velge seg en favoritt blant sine barn. Jeg har dessuten mange favoritter, alt fra de greske tragediene og "Odysséen" til 1800-tallsromaner som "Wuthering Heights" og "Madame Bovary", til Virginia Woolfs "Mrs Dalloway". Jeg blir også mer og mer glad i Voltaires "Candide", som jeg syntes var kjedelig og ugjennomtrengelig da jeg leste den første gang, men nå når jeg har mer kunnskap om perioden den ble skrevet i, synes jeg den er en liten skatt.

Hvor langt har du kommet i Knausgårds Min Kamp?

Jeg har nettopp lest ut Tredje bok, som ble et pliktløp å komme igjennom etterhvert, synes hans skildringer av barndom og ungdom er litt kjedelige. Har ikke helt bestemt meg om jeg skal fortsette eller vente på siste bok, som jeg er mest nysgjerrig på - for hvordan kan man avslutte og oppsummere et slikt prosjekt?

Hvis du skal anbefale én bok, hvilken vil du anbefale da?

Igjen et vanskelig spørsmål. Må kanskje bli de bøkene jeg har lest de siste par år som har gjort sterkest inntrykk, og som jeg husker jeg ikke klarte å legge fra meg: Siri Hustvedts "Det jeg elsket" og Cormac McCarthys "The Road" (det ble visst to :-) ).

Ingvild Hagen Kjørholt utfordrer Hedda Vormeland og dermed er litteraturstafetten i gang.

2 kommentarer:

Kirsten M sa...

Dette prosjektet ditt vil jeg følge! Spennende.

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Takk, det var hyggelig!