fredag 19. mars 2010

Fredagsquiz

Fredag, igjen! Tida flyr, og det er nok en gang klart for et litteraturspørsmål her på Leselyst. I forrige uke skulle vi fram til 4.50 fra Paddington av Agatha Christie. Det visste Eirik Vågeskar! Gratulerer Eirik!
I dag er det Litteraturviter Langslet sin tur til å stille spørsmål.

Hvorfor leser nordmenn krim i påsken? Noen mener det er fordi vi har lang ferie og mange hytter, og at vi vil ha noe lett å bære med oss den lange skituren til hytta. Andre mener det hele startet med en annonse som ble rykket inn i Aftenposten i påsken 1923, der vi kunne lese at Bergenstoget var blitt ranet. Annonsen var reklame for en krimbok, men den så til forveksling ut som en vanlig nyhetssak, og spredte frykt blant dem som skulle ut på togtur.
Siden min far skremte vannet av meg med Jernvognen den påskeferien jeg var 12 år, har jeg holdt meg unna krim i høytiden, og i stedet skapt meg et eget litterært påskerituale; jeg leser en novelle som heter Studenten.
Denne gangen skal vi finne frem til forfatteren av denne lille novellen. Klarer dere å nøste opp trådene, og finne ut hvem det er?
- Han deler fornavn med onkel Donalds heldige fetter.
- Han var lege, men tok seg sjelden betalt for sine tjenester.
- Hans far var en bølle som banket moren.
- Etter sin død ble han fraktet til Moskva i en kjølevogn med etiketten: "Til frakt av østers".

Her kan dere lese novellen i sin helhet.

Riktig svar sender dere til ingrid.hagen@sandvika.vgs.no innen neste torsdag! Lykke til og god helg!

Ingen kommentarer: