tirsdag 5. januar 2010

Purkene snudde seg

I går begynte jeg å lese Purkene snudde seg av Kjersti Rorgemoen. Hun er en av gjengen bak fanzinen Ikke til hjemlån, og dermed litterært beslektet med en av mine absolutte favoritter innen norsk samtidslitteratur, Agnes Ravatn. Et sted har jeg lest at de unge nynorske kvinnelige forfatterene er den nye rocken. Det må jeg si meg enig i!

Purkene snudde seg er en novellesamling på 78 sider. En god start på det nye leseåret. Vi møter Magna Bekk og hunden hennes Sonja, og jeg gleder meg til å komme hjem og fortsette lesingen i kveld. Her er et utdrag fra novella Kloke Hans:

-Du talar om dialog, du idealiserer essensen i denne forteljinga i vendingar som “den ypparste form for dialog” og så seier du i din neste replikk at den eine innstansen i dialogen er ein gitarstreng som står passivt oppspent og klar til å klinge? Det er som å kalle ekko for dialektikk! (s. 21)

Bloggeren JEGBORHER har intervjuet Rorgemoen på bloggen sin.

Rorgemoen, Kjersti: Purkene snudde seg – notat, Kolon forlag, Oslo, 2009

Ingen kommentarer: