fredag 4. desember 2009

Metaingrid goes Mad (Men)

Da jeg i forrige uke fikk spørsmål fra medialærer Kristian Kaupang om ikke jeg kunne være så snill å kjøpe inn Mad Men - sesong 1 til biblioteket, tenkte jeg for meg selv: “–Hurra! Endelig!” Tenk så heldige de er på Medier og kommunikasjon, denne serien må jo være midt i blinken for undervisningen.

Ved siden av The Wire (særlig sesong 4 som handler om skolesystemet) er Mad Men min favoritt TV-serie. Handlingen er lagt til det fiktive reklamebyrået Sterling Cooper på Madison Avenue i New York i 1960. Persongalleriet består av kjekke menn i flotte dresser, stilige sekretærer med ambisjoner både privat og profesjonelt og desperate husmødre med for mye fritid.  Tidskoloritten er fantastisk: her kjederøykes det over en lav sko, i lunsjmøtene drikkes det bloody mary og i kontorlandskapet høres knastringen fra skrivemaskiner. Likestilling er det ingen som har hørt om.

Som en liten kuriositet sendte den samme Kristian meg lenken til Mad Men yourself. Her kan du lage din egen Mad Men-figur, enten du er mann eller kvinne. Man skulle jo nesten tro de hadde tatt ideen fra biblioteket. De har bare byttet ut kaffekonsumet med whiskey.

 Biblioteket 090EDIT

madmen_standard

Foto: Kristian Kaupang

Mad Men – Sesong 1 er klar til utlån i biblioteket.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Wow. Det ser da ut som om du har klart å madwomanisere deg sjøl ganske bra uten hjelp fra den farlige verdsveven. Ellers må jeg si jeg er imponert over utvalget av frisyrer, øyne, briller, klær osv. Jeg kom vel egentlig ganske nær meg sjøl til slutt: http://sungame.wordpress.com/profile/

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Hehe, bra. Du fant en som lignet ganske mye selv også ser jeg! God helg!

Anonym sa...

wow så kult at vi tar inn sesong 1!
men kan vi ta inn sesong 2 også? den har jeg ikke sett ennå...

Kelsey sa...

I love madmen!

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Anonym: Vi får se hvor populær den første sesongen blir, så kan jeg vurdere å kjøpe inn den andre. De er jo ikke så dyre heller.
Kelsey: jeg tror vi har ganske sammenfallende smak!