mandag 30. november 2009

Hardkokt detektivtegneserie: Blacksad – et sted i skyggerne

Blacksad_1.jpg (200x259) Lektor Nordskog og jeg satt akkurat og snakket om tegneserien Blacksad. Jeg fortalte at jeg i helgen leste  det første bindet i serien om detektiven John Blacksad: Blacksad - Et sted i skyggerne. “Ja, er det ikke rart hvordan en katt kan være så sexy”, utbrøt en entusiastisk Lektor Nordskog. Og jeg måtte si meg skjønt enig i det. John Blacksad er en muskuløs, hardbarket og røff gentleman av den klassiske noirsorten, og han er en katt. Alle karakterene i denne tegneserien er forresten dyr. Vi møter en schæferhund, et neshor, en slange og en padde og mange flere dyr som alle har ulike menneskelige egenskaper. Handlingen er lagt til 1950-tallets New York. En vakker skuespillerinne (også hun er en katt) blir funnet myrdet, og skjebnen vil ha det til at dette er en av Blacksads tidligere kvinnelige bekjentskaper. Tegneserien følger klassiske sjangerkonvensjoner for den hardkokte detektivfortellingen: John Blacksad er en intelligent detektiv. Han jobber alene. Han har draget på damene og han har en ukuelig rettferdighetssans. Jeg tar ham gladelig med meg hjem og gleder meg til å lese de to neste bindene i serien: Arctic nation og Rød sjæl.

Juan Díaz Canales og Juanjo Guarnido: Blacksad – Et sted i skyggerne, Carlsen Comics, København, 2004

Ingen kommentarer: