mandag 24. august 2009

Min bokhøst

Min bokhøst har startet. Ikke med en ny bok, men med en bok som kom ut i 2008. Selv om jeg har kjøpt inn mange av årets bøker til biblioteket og har ambisjoner om å komme gjennom flere av dem, lot jeg meg i helgen friste av et tilbudsbord i en bokhandel. Denne gangen var det Ingrid Z. Aanestads bok Eg kjem med toget som fikk være med hjem.
Selv kom jeg med flyet, men det er ikke så viktig i denne sammenhengen, for det handler ikke om offentlige transportmidler. Snarere handler det om relasjoner mellom mennesker. En navnløs hovedperson flytter ut til kysten, til venninna si Eli. Vi forstår at hun har opplevd noe vanskelig, men det kommer ikke fram hva det er. Gjennom hele romanen er det en dirrende spenning mellom de to venninnene. Ute er det vinter og kaldt, og kulden kryper inn til hovedpersonene og inn i dem. Og jeg må lese videre, jeg må lese hele boka i ett strekk, med en gang. Og her blir faktisk offentlige transportmidler et poeng, for i det jeg er ferdig med boka og pakker den ned i veska, ruller flytoget inn på min stasjon og jeg tenker at det var en fin reise og en god leseopplevelse.
Aina Basso var også ute og reiste da hun leste denne romanen. Les hva hun skriver om boka på bloggen Flimre.

Ingrid Z. Aanestad: Eg kjem med toget, Oktober, Oslo, 2008

1 kommentar:

Lille søster sa...

Jeg likte denne boka veldig godt og leste den i ett strekk. Og det er sant at det er en dirrende spenning mellom personene.