onsdag 8. juli 2009

Rare, fine Miranda July

Miranda JulyForrige uke fikk heldige jeg en veldig fin gave av en venn – en bok. Hurra! Og ingen hvilkensomhelst bok heller. Det var en pocketutgave av Miranda Julys No one belongs here more than you. Den som jeg har ønsket meg så lenge.Vi hadde snakket om denne novellesamlingen ved flere anledninger og det var på tide at jeg fikk lest den, mente min venn. Og jeg var naturligvis helt enig, men siden boka ble lånt ut før sommeren tenkte jeg at jeg måtte vente til bladene falt av trærene før jeg fikk åpnet den. Men nå sitter jeg altså på toget hver morgenen og befinner meg i Julys underfundige univers.

Miranda July er en allsidig dame. Hun nøyer seg ikke med å skrive noveller, hun har vært performancekunstner, filmskaper og skuespiller også. Jeg kom først over henne da jeg så filmen Me and you and everyone we know. Den likte jeg svært godt. July har regissert filmen og spiller selv hovedrollen. Hun har et øye for pussige mennesker og absurde små hendelser både på lerretet og på papiret. I dag leste jeg for eksempel The Swim Team, som beskriver svømmetrening på land:

We met twice a week in my apartment. When they arrived, I had three bowls of warm tap water lined up on the floor, and a fourth bowl in front of those, the coach’s bowl. […] I admitted these were not perfect conditions for learning to swim, but, I pointed out, this was how the Olympic swimmers trained when there wasn’t a pool nearby. (s.16)

Jeg gleder meg til å lese resten av boka. Nedenfor kan dere se et intervju med henne som jeg synes viser hvor rar og fin hun er:

July, Miranda: No one belongs here more than you. Stories by Miranda July, Scribner, New York, 2007

Ingen kommentarer: