tirsdag 17. februar 2009

Rom ved havet, rom i byen

Jeg har akkurat lest den siste novella i Frode Grytten sin samling Rom ved havet, rom i byen som kom ut i 2007. Jeg begynte med slutten. Noen ganger blir man bare dratt inn i en tekst. Uvisst hvorfor, men disse ordene fanget meg:

Dei ligg i mørket Pustar og forsøker å sove Ventar på at det skal bli morgon Snart kjem avisgutane på mopedar Snart går den første trikken Kanskje vaknar dei Kanskje sovnar dei igjen Kanskje drømmer dei at dei skal treffe nokon dei kan elske Dei drar dyna opp til ansiktet og drømmer om å kjærteikne eit ansikt med innsida av handa Slik eg har fått gjøre med deg (s.189)

Jeg måtte umiddelbart lese hele den siste novella, Nattvindauget. Nå skal jeg begynne forfra. Grytten er inspirert av den amerikanske kunstneren Edward Hoppers malerier. Han har valgt ut 10 av Hoppers bilder, og skrevet en novelle til hvert av dem. (Da jeg kjøpte denne novellesamlingen gikk jeg samtidig til innkjøp av et praktverk om Hopper. Hvis du også blir bitt av basillen kan det kanskje være morsomt å lese mer om ham .) Grytten kikker inn i rommene Hopper har malt, og beskriver dager med lykke og ulykke, hverdagsliv og minneverdige stemninger. Jeg skulle ønske jeg kunne skrive som ham. Rom ved havet, rom i byen har jeg hatt lyst til å lese lenge, men nå er jeg helt sikker. Jeg tar den med meg hjem i dag.

Grytten, Frode: Rom ved havet, rom i byen, Samlaget, Oslo, 2007

Ingen kommentarer: