søndag 19. oktober 2008

Internasjonal uke


Operasjon Dagsverk (OD) nærmer seg, og i den anleding har OD-komitéen på skolen bedt meg om å lage en utstilling i biblioteket med bøker fra andre deler av verden enn vesten. Det synes jeg er spennende, for jeg har lagt vekt på å kjøpe inn bøker fra forskjellige deler av verden og det er morsomt å få vist dem fram. I år går pengene fra OD til utdanning av kvinner i Bangladesh. Det blir derfor naturlig å trekke fram litteratur med tilknytning til dette landet og til kvinners rettigheter. Brick Lane av Monica Ali er den første tittelen jeg tenkte på da jeg fikk dette oppdraget. Den handler om ei 18 år gammel jente fra Bangladesh som blir giftet bort til en mye eldre mann som bor i London. Uten å kunne særlig mye engelsk må hun flytte til ham i Brick Lane, langt unna alt hun kjenner som hjemme.
Dersom du ønsker en mer faglig innfallsvinkel til Bangladesh kan du jo ta en titt på Arild Engelsen Ruuds Indias historie : med Pakistan og Bangladesh.
Ellers vil jeg anbefale alle å ta en titt på Verdensmagasinet 'X som er et tidsskrift med lengre artikler om den ikke-vestlige verden. Jeg håper dere vil komme innom biblioteket i løpet av uka og se på utstillingen!

Ingen kommentarer: